Mikä tekee toimitilasta hyvän? Mikä on edes hyvä toimitila? Miten sellaisen löytää yritykselle ja mistä tiedän että tarvitsen juuri tietyn tyyppisen toimitilan? Näihin kysymyksiin löydämme vastauksen tässä artikkelissa.
Toimitila ja sen sijainti, joka palvelee yrityksen tarpeita
Toimitilan sijainti on tärkeä, se tulisi olla helposti saavutettavissa työntekijöille, yhteistyökumppaneille ja ennen kaikkea asiakkaille. Hyvä sijainti voi riippua yrityksen tarpeista, esimerkiksi lähellä asiakkaita, toimittajia tai kuljetusmahdollisuuksia. Ennen toimitilan valintaa, tulee yrityksen kannalta miettiä sitä, ketkä sitä tulevat eniten käyttämään. Onko asiakkailla tarve tulla käymään usein esimerkiksi yhteistyöpalavereissa? Mikäli on, kannattaa toimitilan sijainnin olla hyvin saavutettavissa niin julkisilla kuin omalla autollakin. Toimitila on myös ikään kuin yrityksen käyntikortti. Sisäänkäynnin tulisi olla helposti löydettävissä ja käynnille tulisi olla mukava saapua.
Toimitila – koko ja muunneltavuus avaintekijöinä
Toimitilan koko tulisi olla sopiva yrityksen tarpeisiin. Se saattaa vaatia riittävästi tilaa työntekijöille, kokoustiloille, neuvotteluhuoneille, taukotiloille tai muille toiminnoille, jotka ovat yrityksen liiketoiminnan kautta tärkeitä. Lisäksi hyvä toimitila voi tarjota mahdollisuuden muunnella tilaa tarpeen mukaan esimerkiksi avoimista työtiloista suljettuihin neuvottelutiloihin. Tänä päivänä yhä useampi yritys hakee niin kutsuttua monitilatoimistoa, joka taipuu erilaisiin käyttötarkoituksiin ja on muunneltavissa esimerkiksi päivätyöskentelystä iltatilaisuuksia varten.
Infrastruktuuri ja palvelut
Toimitilassa tulisi olla hyvin suunniteltu infrastruktuuri ja tarvittavat palvelut, kuten internet-yhteys, sähkö, lämmitys, ilmastointi ja riittävä valaistus. Lisäksi toimitila voi tarjota muita palveluita sen työntekijöille tai asiakkaille, kuten pysäköintiä, vastaanottopalveluita tai siivousta. Mikäli toimitila ei sijaitse esimerkiksi toimistohotellissa, on syytä miettiä myös turvallisuusjärjestelmää.
Työergonomiaa pohditaan nykyään onneksi tarkemmin työntekijän kannalta. On yrityksen etu, että työntekijät jaksavat työskennellä koko päivän ja heille tarjotaan mahdollisuus esimerkiksi vaihtaa paikkaa työskentelypisteestä toiseen, haluavat he sitten työskennellä seisten tai istuen, rauhassa tai isommalla porukalla.
Toimitilan viihtyvyys on tärkeää työssä viihtymisen kannalta
Koronavuodet opettivat meille, että isoa osaa työstä pystyy suorittamaan myös etänä kotoa käsin. Tämä aiheutti työnantajille haasteita pandemian jälkeen – miten saada työntekijät takaisin toimistolle?
Hyvä toimitila luo miellyttävän ja tuottavan työympäristön. Se voi sisältää avoimia tiloja yhteistyöhön, hiljaisia tiloja keskittymistä varten, viihtyisiä taukotiloja ja mahdollisesti ulkoalueita rentoutumiseen. Hyvä ilmanlaatu, ergonomiset työpisteet ja esteettinen sisustus voivat myös parantaa työntekijöiden viihtyvyyttä. Kun toimistolle on mukava tulla ja työnteko on sujuvaa, toimitila muuttuu yrityksen kuluerästä vetovoimatekijäksi.
Hinta – toimitilan kustannukset täytyy sopeuttaa liikevaihtoon
Toimitilan hinta on tärkeä tekijä yrityksen budjetissa. Hyvä toimitila tarjoaa vastinetta rahoille tarjoamalla tarvittavat tilat ja palvelut kohtuulliseen hintaan. Toimitilan vuokra ei saa olla sellainen tekijä, joka heikentää yrityksen taloutta tai rasittaa liikaa kassavirtaa. Toimitilaa etsiessä kannattaa miettiäkin ensin oma budjetti ja mitä sillä saa.
Valimo Center tarjoaa sopivan kokoista ja kohtuuhintaista toimitilaa yrityksille Pitäjänmäessä. Katso täältä tällä hetkellä vuokrattavat toimitilat ja tule tutustumaan!